dinsdag 4 april 2017

Luxe 3 granen busbrood

Wanneer is een brood een luxe brood? Voor mij staat 'luxe' voor brood met melk, boter, ei, kwark, of crème fraîche. Niet allemaal tegelijk natuurlijk.

Luxe betekent voor mij niet: brood met heel veel suiker, chocola, kokosblokjes, pruimen, vijgen, bananen enz. Om misverstanden te voorkomen:
Van mij mag iedereen in zijn / haar deeg doen wat hij / zij lekker vindt, maar behalve dat je van al dat spul heel erg dik wordt, heeft het in mijn ogen weinig meer met brood te maken. 

Het ziet er niet echt luxe uit ☺

Wat heb je nodig voor 2 broden?


Deegtemperatuur 25⁰C, rijstemperatuur 28⁰C

  • 500 gr tarwebloem;
  • 250 gr lemairemeel;
  • 250 volkorenmeel;
  • 10 gr glutenpoeder ( optioneel );
  • 12 gr instantgist of 30 gr verse gist;
  • 18 gr zout;
  • 375 gr volle melk;
  • 175 gr water;
  • 10 gr suiker;
  • 25 gr olijf- of zonnebloemolie;
  • 2 eieren ( circa 110 - 115 gr );
  • Snufje vitamine C ( optioneel ).



En hoe maak je het?


  • Doe alle ingrediënten ( m.u.v. zout ) voor het deeg in de kom van de kneder en meng op lage stand totdat alle vocht is opgenomen ( 2 min );
  • Voeg dan het zout toe en kneed er in 8 minuten een soepel enigszins plakkerig deeg van;
  • Neem het deeg uit de kom en leg het op een ingevette werkplek;
  • Maak je handen vochtig, deel het deeg in 2 gelijke stukken en bol ze op;
  • Leg de bollen in ingevette kommen, dek die af en zet ze te rijzen gedurende 60 minuten ( doe de vingerproef );
  • Neem het deeg uit de kommen en druk het voorzichtig plat. Vorm er broden van;
  • Leg de broden in ingevette broodblikken;
  • Laat het deeg opnieuw rijzen gedurende 55-60 minuten 9 doe de vingerproef ).




Bakken:

  • Verwarm de oven voor op 220⁰C ( boven- en onderwarmte );
  • Bak het brood 10 minuten op 200⁰C;
  • Verlaag dan de temperatuur naar 180⁰C en bak het brood in 20 - 30 minuten gaar.
  • Plus 5 minuten in dichte oven laten staan.

De smaak? Gewoon lekker. 
Als ik aan mijn man vraag: wat zal ik vandaag eens voor brood bakken, dan is zijn standaard antwoord: al jouw brood is lekker dus kies maar iets, ik eet het wel op.😊


                                                            ©Marionskitchenstories



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen