zondag 23 april 2017

Baguette ( brood ) van Sam

Ik ben dol op Duitse en Oostenrijkse broodbakkers. Ik volg hun blogs en verbaas me telkens weer over de prachtige broden die ze bakken. Dat de broden ook nog eens zeer smaakvol zijn en uit pure ingrediënten bestaan, maakt me nog enthousiaster. Vandaag bakte ik dit heerlijke brood.


Wat heb je nodig voor 2 grote broden?

Temperatuur deeg: 25⁰C; rijstemperatuur: 27⁰C en 5⁰C

  • 700 gr tarwebloem;
  • 2 gr instantgist of 5 gr verse gist;
  • 14 gr bakkerszout;
  • 500 gr water.

De bakkersformule


En hoe maak je het?


  • Meng de bloem met het water totdat het vocht is opgenomen;
  • Dek de kom af en laat het deeg 30 minuten rusten ( autolyse );
  • Voeg dan de gist toe en kneed 2 minuten;
  • Voeg dan het zout toe en kneed ± 5 minuten;
  • Als het deeg van de kom los begint te laten, kneed je nog een halve - 1 minuut op een wat hogere stand. Het deeg is behoorlijk plakkerig. Je kunt er dus geen vliesje van trekken;
  • Neem deeg met natte handen uit de kom en doe het over in een ingevette bak;
  • Bol het zo goed mogelijk op en doe de bak dicht;
  • Laat het deeg 60 minuten rijzen;
  • Doe na 20, 40 en 60 minuten een 'stretch and fold';
  • Zet het deeg daarna gedurende de nacht in de koelkast.



Bakken:

  • Neem 's ochtends het deeg uit de koelkast, vorm er broden van en laat ze 30 minuten staan op kamertemperatuur;
  • Verwarm de oven voor op 240⁰C ( boven- en onderwarmte );
  • Snijd de broden vlak voor het inschieten in;
  • Bak de broden 10 minuten op 220⁰C;
  • Verlaag dan de temperatuur naar 200⁰C en bak ze 15 minuten gaar. Laat de broden nog 5 minuten staan in de dichte oven.

Het brood is krokant van buiten en binnenin een beetje 'spekkig'. We aten het net bij de lunch met wat roomboter en kaas / roomboter en jam. Niks lekkerder dan zo'n heerlijk verse boterham.

De volgende keer vorm ik de broden voordat ze de koelkast in gaan. Ik vond het lastig het koude deeg te verwerken. Je kunt van dit deeg ook broodjes maken, of zoals Sam Baguettes.


                                                      ©Marionskitchenstories

Bron: Samskitchen

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen